30 Haziran 2020 Salı

Kedi Merdiveni

   Cengizcigim,
Gonderdigin Dama Oyunu, enfes birseydi.Defalarca izledim ve
kagida naklettim. Gerci ben, iyi duzeyde satranc oynadim da
dama oyununu fazla ilerletemedim.Ancak oyunlarin en guzellerindendir.
Polisiye roman ve hikayelerin ilki sayilabilecek Morg Sokagi Cinayeti'ni
yazan Edgar Allen Poe, Satranc ve Damayi kiyaslarken,satrancin
cok karisik oldugunu, dolayisiyla uc bes hamleden daha ilerisini
gormenin zor oldugunu, Dama'nin ise biraz daha sade ama cok
ilerilere kadar oyun kurmaga musait oldugunu belirtir.
Tarsus'ta, sehrin gobegine oldukca yakin bir yerde bir hoyuk
(Tepe) vardi. Ben o tepeyi Ankaranin Hacettepesine benzetirim.
Orada da insanlar hacetlerini giderirdi.Sonradan, belediye orasini
agaclandirdi ve guzel bir acikhava bahcesi yaptiydi.Barajda takildigimiz
yilin yazinda oraya cikar, cok guzel Dama oyniyan yasli amcalari
seyrederdim. Aman ne tabirler... Ne sakalar ne takilmalar..
Senin gonderdigin oyuna benzer komple oyunlar... Hic unutmuyorum,
oyunlardan birinin adi Arap Kuyusu.. demek bu kuyuya bir dusen
biraz zor cikar... herhalde.. Bir digerinin adi Verem.. Yani
bu oyuna dusen iflah olmuyor anlasilan.. Bir tanesinin adi, Kanat
veya Kus Kanadi... O biraz riskli bir oyun.. Rakip eger onlemini
alirsa, Kayyim(Beraberlik demek oluyor) elde edebilir hatta
oyunu bile alabilir.. Hele bir tanesinin adi da kendisi de cok
komikti , ondan hic unutmuyorum... Kedi Merdiveni... Bu oyunda
da oyuna girisen kisi, minik minik yemlemelerle (Yani ard arda
birer ikiser tas vererek) belli bir yere ulasir ...ve mesela damaya
cikar... Bu yuzden onun adi Kedi Merdiveni..
  Sonralari, bizim kusak, Tarsusun kahvelerine satranci getirdi.
1973 te Kars ve Agri'da kahvelerde satranc oynandigini gordum.
    Simdilerde ise, fiyakali ekipmaniyla, sakidik sukuduk gurultusuyle
ne idugu bilinmez Hokey ismiyle, Konken bozuntusu, yoz bir oyun
kahvelerin orta gobegini kapladi. Binyillarin mirasi Dama, kosesine
cekildi.. Birgun ,Edirneye gittigimiz gibi, yolum cici bir Anadolu
kahvesine dusse de, Kedi Merdivenlerini ,Arap Kuyularini dinliyebilsem
bari.. Hasret gidersek eski kulturlerimizle.
Tesekkur eder gozlerinden operim Cengizcigim.
Selamlar sevgiler.
Celal Karaca
_

Hiç yorum yok: