26 Aralık 2007 Çarşamba

GECE LAMBALARI - Hasan Sümer

Tango, kurmali pikap derken sirada fitilli gece lambalari var….Bu lambalarda ne var bilmiyorum ama beni cocuklugumdan beri hep cezbettiler…Belki o muhtesem sanat eseri sekilleri, belki rengarenk siseleri, belki de biraz hayal kurarken titrek isiklari ile eski evlerin hikayelerini aydinlatmalari…Aslinda bayagi da iyi aydinlatiyorlar, soyle bes alti tanesini koy bir salona, degme zevkine…

CCCP doneminde Rusya’da calismam bu zevkimi genis sekilde tatmine yardimci oldu. Once Rusya’nin muhtelif sehirlerinden sonra da Turkiye de bile bulup topladim.

Sayi cogalmaya baslayinca evde yerlestirmeye ustteki resimdeki gibi bir kose ile basladim.Tabii koku ve is yuzunden evde devamli kullanilma imkanlari olmadigindan kendim niye kullanilacak bir seyler yapamiyayim diyerek yola ciktim. Bosalmis bes litrelik bir viski sisesine gozumu diktim. Elektrik tesisatini yerlestirebilmek icin dibinin delinmesi isi evdeki takimlarla yurumeyince, bir bilen bu isi yapanlarin Galata Kulesi civarindaki sokaklarda bulunduklarini ogretti. Gidip buldum megerse ortasi delik matkap ve bor yagi ile sogutularak deliniyormus. Sira geldi ustune.. Kapali Carsida ,Bedestenin yaninda eski Osmanli kumas, cevre ve bezlerini satan dukkanlar vardir.

Cevreler de genelde altin veya gumus iplik ile isli olduklarindan, desenleri ile muhtesem bir goruntu olustururlar. Cizdigim ustlugun ,boyuna sekline uyacak bir seyler secmek te, gel git bir kac gunumu aldi. Ortakoyden tanidigim buna benzer isler yapan Guzel Sanatlar mezunu bir hanim da metal karkas ve ampul yandigi zaman gorunmemesi icin gerekli astar vs’yi halletti. Gerisini de mahallenin elektrikcisi…

Geldi mi bana bir heves..Sanirsin lambaci olduk.. Eski bakirlarin cevrelerle iyi uyusacagini dusundugumden dogru Beyazit Bakircilar Carsisina. Resimdeki gibi bir ,iki, ibrik tipi bakir, sonra eski semaverler gibi degisik seyler aldim. Sonra gene cevreci..

İstanbul da calistigim donemde on tane kadar yaptimdi. Yaptiklarimin hepsinin resmini gondermek isterdim, ama Fas’ta yanimda degiller. Bir kac tanesini benim kiz kapti. Emeklilikte, vakit bulup daha guzellerini yapabilme umidi ile elimdekiler ile keyif yapiyorum…

İste bu da boyle bir merak…















H.Sumer

Tanca 23.12.07

Hiç yorum yok: